Sudikan Diri Menjadi follower...

Friday, August 20, 2010

JORAN MENGILAT VERSI KUANTAN

Friday, August 20, 2010








JORAN MENGILAT VERSI KUANTAN

Setelah lama berkecimpung dalam arena mengilat dan pelbagai joran dari bermacam-macam jenama telah digunakan, akhirnya saya bertemu jodoh yang paling sesuai. Pencarian joran mengilat terbaik akhirnya ternoktah di Kuantan bila saya diperkenalkan dengan joran versi Kuantan oleh geng Kuantan Lure Casters @ K.L.C.













      Joran hasil kerja tangan Ah Peng dari blank G.Loomis SLATE berkekuatan 6 – 10 paun. Panjang handle joran bagi sifu ini adalah berukuran 1 ½ inci dan 3 inci






Antara sulaman yang dihasilkan oleh Wak Erawan pada joran. Namun semua ini atas permintaan.

Setiap kaki gewang biasanya mempunyai joran favourite yang akan menjadi teman setia bila mengilat. Tidak kira dari jenama mahal atau pun yang murah, biasanya bila sudah ada keserasian maka, ianya akan diusung ke hulu dan ke hilir untuk menduga ikan idaman tak kira dimana jua.

Saya diperkenalkan dengan joran mengilat versi Kuantan bila mula mengenali geng Kuantan Lure Casters (K.L.C) beberapa tahun yang lalu. Ketika itu saya pertama kali menyertai mereka mengilat siakap di Esplanade dan sebarau di Air putih, Kemaman. Pada mulanya saya berasa agak janggal bila melihat kesemua ahli geng ini menggunakan joran yang hanya berukuran lima setengah kaki, berkekuatan bawah 14 paun dan pemengangnya juga hanya sepanjang tiga inci sahaja!







Joran saya ini adalah buatan Wak Erawan, berkekuatan 4 – 10

Balingan single handnya juga amat tepat, walhal menggunakan gewang bersaiz kecil dan ringan. Sebenarnya geng K.L.C ini amat taksub mencari ikan besar menggunakan gewang kecil! Dalam kotak pancingan mereka hanya dipenuhi dengan gewang-gewang bersaiz 5cm dan 7cm sahaja rata-rata mempunyai berat 7gram kebawah. Dengan gewang sekecil inilah mereka banyak menggoda siakap mahupun sebarau gadang.







Lagi hasil kerja Wak Erawan khas untuk saya berkekuatan 6-12paun

Rasional joran pendek dan ringan

Kenapalah agaknya joran ringan dan berhulu pendek ini menjadi trend bagi kaki mengilat Kuantan? Bila saya mengemukakan soalan tersebut, saya pula ditanya soalan sebegini oleh Lee Benteng, “dalam seharian mengilat, sudah pastinya ratusan kali gewang dilontarkan ke lubuk tetapi berapa kalikah ikan akan menyambarnya?”
Sabri bersama sikap merah sungai Kuantan yang berjaya digoda dengan gewang yo zuri hardcore

Belumpun terpacul jawapan daripada saya, beliau memberi jawapan logik kenapa joran ringan ini selesa digunakan oleh mereka selama ini. “Dalam proses pencarian mangsa, kita akan mengilat sehari suntuk dan hasilnya sukar untuk dijangka. Lagi pun  buat masa sekarang ni, ikan idaman semakin sukar untuk dipancing. Dengan pelbagai ancaman terhadap habitat ikan contohnya pencemaran oleh minyak-minyak enjen  bot, kegiatan meracun ikan, pukat yang melampau, kejutan elektrik dan pelbagai lagi teknik haram yang terang menyalahi undang-undang. Jika menggunakan joran biasa, besar panjang lagi berat akan membuatkan pemancing kurang selesa dan lebih teruk lagi cepat letih tambahan pula casting  menggunakan kedua-dua belah tangan”.


Joran berkekuatan 6 – 15 paun

Sambungnya lagi “joran versi Kuantan biasanya dihasilkan daripada blank yang ringan dan halus serta berkekuatan hanya dalam lingkungan 2-6 paun, 4-8 paun, 4-10 paun, 6-10 paun, 6-12 paun, 8-14 paun dan yang paling besar pun 8-17 paun. Blank sebegini bila digandingkan dengan pemengang pendek ianya akan menjadi seolah-olah  unjuran pada tangan kita. Mengilat seharian pun tidak terasa beban yang dipegang pada tangan.
Pemegangnya yang pendek menjadikan joran ini amat sesuai digunakan untuk aplikasi top water seperti penggunaan pencil bait. Sebarau Cikgu Haris ini ditawan menggunakan Storm Thunder Dog

Saya bertanyakan soalan ini pula, “blank yang digunakan amat kecil kekuatan seperti 2-6 paun atau 4-8 paun, bagaimana joran berkekuatan sebegini digunakan untuk menangani larian siakap, sebarau atau toman?
Aksi Lee Benteng menahan asakan toman Mentong dengan joran 
G.Loomis berkekuatan 
4-8paun





















Sebenarnya, kekuatan joran ini akan bertambah kerana untuk mendapatkan pangkal joran yang halus, kami biasanya akan memilih blank yang panjang iaitu sepanjang enam kaki atau lebih. Kemudian blank ini akan dipotong menjadikannya sepanjang 5kaki enam inci atau 5 kaki 3 inci, kalau nak ikutkan sayang juga kerana kebanyakannya adalah blank G.Loomis yang berharga RM500! Inilah ukuran standard bagi joran versi Kuantan,” Kata Lee Benteng lagi.
Joran yang berukuran 5 ½ kaki ini juga menyenangkan dibawa trekking untuk memancing di sungai-sungai berjeram

“Untuk menambahkan kekuatan aksi joran ini, kami akan melakukan proses ‘melapik’ semasa mengikat cincin. Ia bermaksud, benang asas akan dililit pada blank terlebih dahulu iaitu pada bahagian bawah pada cincin dan kemudian barulah cincin tersebut diikat sekali lagi diatasnya. Bilangan cincin yang kami gunakan juga mencecah 10-11 cincin, ia juga akan menyebabkan joran bertambah ‘keras’. Pun begitu bilangan cincin bergantung kepada poundage blank itu sendiri. Harus diingat apabila blank tersebut telah dipotong sedikit dibahagian pangkalnya kekuatan atau poundagenya akan berkurangan. Sebagai contoh jika sesuatu blank yang berkekuatan 8-14 paun sepanjang 6kaki 6 inci dan dipotong sekaki dari bawah pangkalnya untuk menjadikannya sepanjang 5kaki 6 inci kemungkinan besar kekuatannya telah berubah kepada 6-12paun atau kurang. Untuk menentukan bilangan cincin pada blank tersebut ianya akan diuji terlebih dahulu dengan cara mengikat sementara cincin yang hendak digunakan dan blank tersebut akan dilenturkan kebawah 45 darjah. Tali yang melepasi cincin yang diikat sementara itu semestinya tidak kena pada blank. 
Untuk mencantikkan dan meringankan joran semaksimum mungkin, kami hanya menggunakan cincin bersaiz paling kecil. Saiz dan kod cincin tersebut adalah rahsia K.L.C..hee…hee..hee!” Terangnya lagi sambil tersenyum.





Dengan melapik benang pada bahagian bawah cincin dan menggunakan sehingga 10 -11 cincin, ia akan membantu menambahkan kekuatan joran

“Ohhh…yaa..lupa pula satu perkara penting. Kecantikan joran selain dari kosmetik adalah bahagian hulu atau pemegangnya. Bahagian inilah sebenarnya faktor utama yang menjadikan sebatang joran itu cantik ataupun tidak. Joran sedia ada di pasaran biasanya mempunyai pemegang yang panjang. Ada pro dan kontranya pemegang panjang dan pendek ini. Pemegang panjang sesuai digunakan oleh pengilat yang melakukan lontaran double hand dan juga untuk mencapai jarak lontaran semaksimum mungkin. Melawan ikan juga senang jika menggunakan pemegang panjang kerana ianya dapat ditahan pada bahagian lengan ataupun cucuk saja pada perut. Manakala pemegang pendek seperti joran Versi Kuantan ini pula lebih senang digunakan untuk mencapai ketepatan lontaran. Selain itu ia amat sesuai sekali digunakan untuk aplikasi top water seperti popper dan pencil bait. Bahagian hulunya yang pendek tidak akan menganggu semasa mempersembahkan aplikasi pancingan ini. Selain dari itu, disebabkan blank yang digunakan berkekuatan kecil jadi ianya amat sensitif pada setiap ragutan dan yang paling mustahaknya joran ini amat sesuai digunakan untuk melontar gewang bersaiz kecil!  Penerangan panjang  lebar dari beliau lagi.

“Bagaimana pula nak fight ikan kerana pemegangnya terlalu pendek?” Tanya saya pula.
 Sarjan David @ Iban Warrior antara rod maker joran Versi Kuantan. Bayangkan betapa bangganya jika sebarau sebesar ini tumpas di tangan joran hasil buatan sendiri!

“Seperti yang saya nyatakan pada awal perbualan tadi, dalam seharian casting berapa kali sahaja kita dapat strike dan fight ikan! Penggunaan joran Versi Kuantan ini sebenarnya lebih mementingkan kepada keselesaan dalam proses seharian mengilat, fight ikan adalah skill individu. Bila dah kena ikan, itulah masa paling best sekali bila menggunakan joran berkekuatan kecil sebegini. Setiap getuan, larian, benaman dan lenggok kepala ikan dapat dirasai. Gemuruhnya mengegarkan jantung. Kalau pakai joran berkekuatan besar, fightnya akan sekejap sahaja dan mana keseronokannya, sedangkan kita dah cari ikan dari pagi sampai petang, tapi bila kena ikan sekejap sahaja ia dah kalah! Kalau pakai joran Kuantan ni lain rasa dan cara fightnya kerana kita tidak boleh tahannya pada lengan atau perut. Caranya, bila ikan membuat larian atau benaman, semasa itu kita bukannya boleh mengarau masuk tali dan biasanya kita dalam keadaan bertahan. Semasa ini tangan yang sebelah lagi akan menahan joran pada bahagian depan kekili sehingga ikan berhenti dan selepas itu karau dan fight seperti biasa. Mungkin bagi yang tidak biasa akan merasa kekok dengan joran pemegang pendek sebegini. Rekod saya menahan asakan siakap menggunakan joran jenis ini ialah spesimen berskala 16.3 kg di kawasan bereba Sungai Penor, ianya satu perlawanan yang menakjubkan”. Sambungnya lagi.







      Rekod terbaik Lee Benteng adalah siakap Penor seberat 16.3 kg. Ia ditewaskan di kawasan bereba dengan hanya menggunakan joran Versi Kuantan berkekuatan 8 – 14 paun sahaja!









“Membuat lontaran menggunakan single hand sememangnya memberi accuracy tetapi adakah ianya memerlukan latihan tertentu?” Tanya saya lagi.

“Sebenarnya perkara ini bergantung kepada skill masing-masing. Lontaran double hand juga akan memberikan accuracy sekiranya anda sudah biasa dengan joran pemegang panjang. Bezanya, kami yang sudah terbiasa melakukan lontaran single hand merasa lebih selesa menggunakan pemegang pendek. Cuma, bagi orang yang tidak biasa melakukan lontaran single hand akan berasa was-was kerana terasa joran seolah-olah akan terlucut dari tangan bila melakukan lontaran menggunakan joran sebegini. Kekuatan lengan dan genggaman adalah perkara paling utama jika anda mahu melakukan lontaran single hand  joran Versi Kuantan! Terangnya lagi.
Peter antara geng K.L.C yang bertanggung-jawab memperkenalkan joran sebegini kepada saya. Hentaman toman pada Rapala Skitter Pop 5 cm ini sememangnya membuatkan jantung berdetak kencang menahan lariannya!

Ada berapa ramai yang rod maker di Kuantan yang boleh menghasilkan joran sebegini” Tanya saya lagi.
Mibingo dengan siakap merah sungai Merchong dinaikkan dengan menggunakan G.Loomis Slate 6-10paun tempahan Wak Erawan

“Di sini ada beberapa orang yang dapat menghasilkan joran yang bagus dan cantik buatannya. Antaranya Wak Erawan, Sarjan David @ Iban Warrior, Abu Balok, Alex, Wah Chai, Ah Wai dan paling tersohor adalah sifu joran Ah Peng. Memang tidak dapat dinafikan hasilkerja Ah Peng memang terbaik memandangkan beliau adalah pelopor kepada joran ini. Ada yang mengatakan bahawa beliaulah orang pertama yang mencipta joran Versi Kuantan ini. Walaupun begitu rod maker yang lain juga dapat menghasilkan joran yang hampir setaraf dengan hasil kerja Ah Peng. Buat masa kini K.L.C memang beruntung kerana kami mempunyai Wak Erawan iaitu ahli kami yang boleh membuat joran yang cantik. Kebanyakan dari kami sekarang menggunakan joran hasil kerja tangan beliau.” Katanya menutup perbualan




     Wak Erawan @ En. Ahmad Erawan adalah Pegawai Waran TUDM Pengkalan Udara Kuantan. Dia merupakan antara ahli K.L.C yang mampu menghasilkan joran dengan hasil kerjatangan yang halus dan cantik. Bak kata Tomxbelida “ Wak ni, muka bengis, badan sasa…lengannya pun dah sebesar paha aku… tapi jiwanya halus mulus…itu pasal joran dia buat cantik”

REKOD SIAKAP MENGGUNAKAN JORAN VERSI KUANTAN

JORAN (lbs)
BERAT (Kg)
PEMANCING
4 - 10
2.7
Lee Benteng
4 - 10
3.5
Lee Benteng
4 - 10
4.5
Lee Benteng
4 - 10
4.3
Sabri 
6 - 12
13.5
Ah Wai
6 - 15
8.2
Wak Erawan
6 - 15
4.5
Malek
6 - 15
13.9
Along
8 - 14
16.3
Lee Benteng
8 - 15
8.3
Lee Benteng
8 - 16
8.5
Iswari








Artikel Oleh: Adlizam Yasin

6 comments:

zaid al-muhajir said...

berapa harganya ye.bleh saya jualkan dikedai saya di lumut perak.no tel 013 5305113 zaid

Unknown said...

kalau boleh tau alat yang dipakai wak erawan untuk memegang jorannya itu apa y? alat hitam yg bisa memutar sendiri dengan mengunakan listrik. apa ada yang jual? kalau ada saya minta no HPnya untuk memesan, sekalian harganya berapa ya?
tolong sms ke no 081 2296 9999 2 atau hubungi di aditya.susanto.as@gmail.com

Unknown said...

boleh mintak no hp wak erawan x?

Unknown said...

bukan calang-calang orang boleh buat custome made rod. tahniah.

Update terbaru dari Tepen Caster: Benarkah pemancing pengotor

Unknown said...

boleh dapat x no tel org yg membuat rod ni....

Unknown said...

fuh wak era nampak muda tu huhuhuhu

Post a Comment